Import samochodów, a kwestie formalne
Importując samochód, łatwo można naważyć sobie biedy nieznajomością formalności, jakie przyszły właściciel samochodu sprowadzanego zza granicy musi spełnić, o których musi pamiętać. Jako firma transportowa od lat świadcząca usługi importu aut na lawecie z różnych państw, postanowiliśmy przybliżyć wam ten temat. Zobaczmy, jakie kwestie formalne muszą być dopełnione podczas importu auta zza granicy?
Z umową kupna czy bez?
Warto zdawać sobie sprawę, iż fakt podpisania umowy kupna auta w momencie nabywania auta od poprzedniego właściciela w niektórych krajach nie są tak restrykcyjnie przestrzegane, jak u nas. Nie trzeba daleko szukać. Tak jest chociażby u naszych zachodnich sąsiadów. Choć Niemcy chętnie podpisują z nami umowy, to między sobą nie zawsze dotrzymują tego obowiązku, więc skompletowanie pełnej dokumentacji ukazującej historii auta może być nie tyle trudne, co niekiedy niemożliwe. Dla własnej wiedzy, co działo się z autem od momentu opuszczenia salonu aut do czasu, kiedy my go nabywamy, warto się jednak w to zaangażować.
Jakie dokumenty musisz zabrać wraz z autem od sprzedającego?
Z kraju właściciela auta, od którego kupujesz samochód, musisz zabrać takie dokumenty jak:
- umowa kupna,
- dowód rejestracyjny,
- karta pojazdu,
- zaświadczenie o wymeldowaniu.
W przypadku zaświadczenia o wymeldowaniu nie zawsze to będzie fizyczny papier, czasami spotkasz się jedynie z pieczątką w dowodzie.
Następny krok w zakupie importowanego auta: urząd celny
Koniecznie wwożąc auto na teren Polski, musisz złożyć tzw. deklarację uproszczoną AKC, by zapłacić podatek akcyzowy. Na złożenie deklaracji masz 14 dni od kupna, a na jego zapłatę około 30 dni. Ważne, aby podatek uiścić przed rejestracją auta w urzędzie. Do wydania AKC-u potrzeba jest przedłożyć kopię i oryginały do wglądu ww. dokumentów (poza wymeldowaniem) oraz potwierdzenie zapłaty opłaty skarbowej za akcyzę. Warto wiedzieć, że kwota podana przez podatnika, a którą poda ci celnik, po przeanalizowaniu dostarczonych przez ciebie dokumentów będzie różna. Celnik właściwą kwotę akcyzy podaj na podstawie własnego wewnętrznego systemu naliczania akcyzy. Odwołanie się od jego propozycji może wydłużyć proces otrzymania z Urzędu Celnego zaświadczenia o zapłacie akcyzy o dobry tydzień i narazi cię na dodatkowe koszty w postaci badania technicznego przez biegłego, ale jest to możliwe.
Czas na wizytę w biurze tłumaczeń i Wydziale Komunikacji
Do rejestracji potrzebujesz przetłumaczonych oryginałów z poświadczeniem tłumacza przysięgłego cały posiadany przez ciebie komplet dokumentów. W celu dokonania rejestracji pojazdu dołożyć do tego musisz zaświadczenie sprawności pojazdu, czyli poddać je musisz badaniu technicznemu.
Nim znajdziesz się jednak w Wydziale Komunikacji, dopilnuj formalności skarbowych w US. Musisz złożyć tam formularz o zwolnieniu z podatku VAT, tzw. VAT-24 (plus oplata skarbowa) i opłacenie opłaty recyklingowej.
Tak przygotowany, tzn. uzbrojony w dokumentację i tablice rejestracyjne auta, możesz dokonać jego rejestracji, które nie różni się od standardowej procedury. Zostaje ci jeszcze tylko kwestia ubezpieczenia pojazdu, ale to możesz dokonać w następnej kolejności po opuszczeniu Wydziału Komunikacji.
Pierwsze kroki po sprowadzeniu samochodu. O czym należy pamiętać?
Po sprowadzeniu samochodu zza granicy, warto zająć się niezbędnymi formalnościami, które pozwolą na swobodne korzystanie z pojazdu. Jednym z pierwszych kroków jest wizyta w stacji kontroli pojazdów, gdzie przeprowadzone zostanie badanie techniczne auta. Warto wcześniej sprawdzić, czy wszystkie elementy są sprawne, aby uniknąć problemów podczas badania.
Kolejnym ważnym etapem jest wykupienie ubezpieczenia OC, które jest obowiązkowe dla każdego pojazdu poruszającego się po drogach. Warto również rozważyć zakup ubezpieczenia AC, które zabezpieczy nas przed kosztami wynikającymi z ewentualnych uszkodzeń własnego auta. To szczególnie ważne w przypadku bardzo wartościowych pojazdów. Przy wyborze ubezpieczyciela warto porównać oferty różnych firm, aby wybrać najkorzystniejszą opcję dla siebie.
W przypadku niektórych samochodów sprowadzanych zza granicy może być konieczne przeprowadzenie pewnych modyfikacji, takich jak zmiana oświetlenia czy montaż tzw. polskiego zestawu. Warto sprawdzić, czy konieczne są takie przeróbki, aby uniknąć problemów podczas rejestracji auta w Polsce. Dotyczy to np. pojazdów sprawdzanych ze Stanów Zjednoczonych, które mają czerwone lampki kierunkowskazów, co jest niedozwolone na polskich drogach i wymaga wymiany żarówki.
W zależności od pory roku, warto zadbać o odpowiednie opony do swojego samochodu. W okresie zimowym obowiązkowe są opony zimowe, natomiast w pozostałych miesiącach można korzystać z opon letnich. Warto również sprawdzić stan opon, które były używane przez poprzedniego właściciela, aby uniknąć niebezpiecznych sytuacji na drodze. Jeżeli masz wątpliwości co do ich jakości, lepiej zdecyduj się na zakup nowego, sprawdzonego kompletu opon.
Aby utrzymać samochód w dobrym stanie technicznym, warto regularnie przeprowadzać przeglądy techniczne oraz serwisować pojazd. W przypadku aut sprowadzanych zza granicy, warto sprawdzić historię serwisową i ewentualne naprawy, które były przeprowadzone przez poprzedniego właściciela. Dzięki temu będziemy mieli pewność, że nasz samochód jest w pełni sprawny i gotowy do użytku.